Amanda

Bågskyttet, och hur allt började
När jag växte upp så hade vi varken VHS eller DVD spelare, så när vi kom till Farmor var det alltid lika fantastiskt att få kolla på Disneyfilmerna på VHS. De flesta gångerna var det Robin Hood som stod på menyn och jag tror det var där fröet till mitt intresse för bågskytte såddes.
 
Sen kom Sagan om Ringen och Legolas. Min bror köpte en pilbåge på medeltidsmarknaden i Hova och vi tänkte att han skulle lära mig skjuta pilbåge och jag honom rida på min vita ponny, så vi kunde vara lika oslagbara som Legolas. Vi kom tyvärr inte så långt i den planen men pilbågen hade en spciell plats i mitt hjärta. 
 
När jag bodde i Säter så ville jag börja på bågskytte, var så nära på att gå dit, men det var först när jag flyttade till Karlstad som jag började i en klubb. Där fick jag ett varmt välkomnande och mycket pepp. Det gick väldigt snabbt och nu tränar jag 1-2 ggr i veckan och har min egna båge! 
 
 
 
 
Fotograf Medelene Johansson
 
Pilbågen är en Falco Spirit, tillverkad i Tallinn och lika lång som mig! Skydden är Antons som legat och dammat i många år. Det som fattas är egna pilar och ett koger. Pilarna ska jag köpa material till och sen tillverka tillsammans med en i klubben, just nu svårt att bestämma vilka färger jag ska ha haha. Ett koger skulle jag vilja tillverka innan jag åker tillbaka. Jag har skissat på en variant men måste först köpa läder, svåraste är nog att komma igång med projektet ;)
 
Fler bilder på pilbågen i detta inlägget; Långbåge i soluppgången