Amanda

Alla goda ting är tre
Jag har slutit ögonen, madrassen är mjuk mot min rygg och täcket värmer mig. Tankarna snurrar utan någon styrsel, någonstans får hjärnan tag på min rutin. Den som får ordning på oroliga tankar, ger avslut på dagen och lämnar en go känsla efter sig. Mamma har lärt mig den, minst tre saker ska räknas upp; något bra jag har gjort idag, något jag är tacksam över och till sist något jag vill ha hjälp med imorgon. Istället för att mala över det dåliga får jag tänka igenom dagen i jakt på det bra. Jag blir lika förvånad varje kväll över hur mycket bra som dyker upp, och det är så skönt att erkänna sina egna bra insatser och tacksamhet. Att be om hjälp är en så enkel gest men genom att sätta ord på vad jag konkret behöver hjälp med kan jag släppa mycket oro som kommer med ovisshet. 
Så jag tänker tillbaka, lever om dagen och ser snälla vänner, roliga stunder, stolta ögonblick och små mål jag nått eller nya som jag lyckats formulera. Alla de där sakerna som så lätt glöms bort, bara för att det inte är ett problem som hjärnan behöver fokusera på. Jag ber om hjälp att jag imorgon ska göra rum för yoga och vänder mig sedan om för att sträcka ut armen. Tankarna får åter igen fortsätta utan någon riktning, men nu med lite positivare klang.