Amanda

De nya kurserna är igång!
Industrin, jag trodde nog inte att jag skulle plugga något som hör hemma där. Men nu har jag två kurser med ämnen som helt finns i industrins värld, och jag tycker det är intressant
Första kursen vi har heter Konstruktion II Iod och hittills har vi skapat CAD detaljer, ritningar och haft föreläsningar i hur man ska tänka när man konstruerar saker. Tillexempel vikten av att hålla det enkelt design, tillverknings och beräkningsmässigt och hur man analyserar för att välja rätt material. Snart kommer vi alltså gå runt och fundera över alla saker runt om oss inte bara på ett designplan utan även konstruktionsmässigt. 
 
 
Andra kursen heter Produktionssystem I och handlar om hur man resonerar i uppbyggandet och layouten av tillverkning av en produkt. Kursen har börjat med att vi utifrån given process skulle göra layouten av en fabrik, från lager via maskiner till matsal, för att optimera flödet. Lite The Sims känsla på uppgiften, plus ett flödesschema.
 
 
Idag hade vi seminarium där vi fick utvärdera varandras ritningar, nu ska jag hem till Olivia och sedan upp till Universitet för en styrelseutbildning hos Kåren :) Imorgon är sista föreläsningen innan påsklov!