Amanda

Innovationsteknik & Design, valde jag rätt?
Mitt val av program var ganska slumpmässigt, jag hade sökt till Umeå men väl på studiebesök insåg jag att det var kemi-fokuserat, långt bort och helt fel. Men tackvare resan öppnades alla dörrar till resten av Sverige och alla andra ingenjörsutbildningar. Så frågan var vilken inriktning som var rätt för mig?
Design dök upp i sökmotorn och det fanns ju faktiskt kreativa ingenjörsutbildningar!  Jag tittade inte runt så mycket på olika alternativ utan Karlstad kändes bra geografiskt och hade bättre möjlighet till att hitta boende jämfört med de större städerna.
Så nu andra året, var det rätt val? Ja. Äntligen känns det rätt. Jag har varit rädd och orolig över att det varit så tekniskt, något jag tidigare inte alls varit intresserad av. Men vårt program är för problemlösare, och alla kurserna har byggt upp och gett oss kunskap som vi nu börjar tillämpa genom att utveckla produkter och lösa problem. Sen är jag så tacksam att det blev just Innovationsteknik och Design, för här finns de mest kreativa och inspirerande människor jag mött. Det är så härligt att omges av fler som tindrar i ögonen när de pratar om nästa projekt de vill skapa och samtidigt kan ha diskussioner om matte eller mekanik. Här får båda hjärnhalvorna utmanas och briljera. 
Fotograf Emelie Langer