Amanda

Var tar du vägen?
Något jag gillar att fylla mina socialamedier med är landskapsbilder från alla tillfällen jag tar och ger mig iväg på mina två ben.  Vanligaste frågan är var jag tar vägen och de flesta fall så utgår jag alltid från min lägenhet och går sedan åt lite olika riktningar. Min tankegång till vilken riktning jag väljer tänkte jag försöka redogöra för er. 
   
Den tråkigaste men på något sätt mest grundläggande faktorn är hur lång tid jag har, är det 20 min eller har jag hela dagen på mig? Här begränsas oftast inte hur lång sträcka jag går, utan hur mycket tid jag har till att utforska nya ställen och stigar, för det är oftast där tiden och kilometrarna rinner iväg. 
 
 
Sen är det vädret! Mitt humör följer verkligen väderomslagen, men styr även vilken miljö jag vill gå i. Vill jag lapa så mycket sol som möjligt försöker jag ta vägarna som inte är skuggade och då dras jag gärna ner mot älven där det är öppet, eller till de lite högre partierna i skogen. Är det mera mulet och kanske dimma siktar jag istället in mig på de höga granarna med den murriga känslan mellan deras tjocka stammar. Vet jag att det är väldigt blött ute brukar jag försöka hålla mig till torrare stigar, eller är det någon blomma som precis slagit ut drar jag mig ofta mot (de väldigt få) ängarna som finns. 
 
 
Sen är jag ju som en liten fluga mot glödlampan när det kommer till vackra himlar, så är det en solned- eller uppgång på g så styr det hela turen. 
 
När jag flyttade hit var det underbart för varje stig var ny och det fanns inga invanda vändor utan skogen kunde dra hela min uppmärksamhet. Nu har jag koll på närmaste området men försöker hela tiden att variera mig, dels för att bli mer närvaranda under turen men även för att kartlägga alla stigar jag hittat för att hitta nya kombinationer. Och än så finns det nya ställen, vilket glädjer mig och hela tiden drar mig ut, lite längre bort. 
 
 
Dock styrs de bästa turerna av slumpen och magkänslan i stunden. Jag tror jag alltid letar efter de vackraste platserna för just den dagen och går på hur benen, huvudet och naturen känns just då. 
 
Mina bästa tips för en lyckad tur: 
- Var nyfiken och upptäck nya ställen.
- Var närvarande, tips är att räkna upp tre ljud, tre dofter och tre synintryck för dig själv och på så sätt tvinga medvetandet att vara där i ögonblicket. 
- Ha lite extra tid att stanna till och verkligen se dig omkring, är det magnifika färger på himlen eller små otroliga vattendroppar på barren?
- Ta med fika, gör allt bättre, alltid. 
 
#1 - Kattis

Härliga bilder från härlig natur!☺

Svar: Tack så mycket! :D
Amanda