Amanda

Vad jag vill åt som ingenjör
En människa som inte har information kan inte ta ansvar, en människa med information kan inte ungå att ta ansvar. - Jan Carlzon
Kunskap, utbildning, samtal, delaktighet. Det är så otroligt viktigt. Jag känner mig rik med kunskap. Den kommer  från samtal hemma i köket under hela min uppväxt, från grundskolanskolan och nu i mötet med nya människor på Universitetet. Det är även information och kommunikation som jag tycker är nyckeln om ett samarbete ska fungera och är vad jag vill prioritera när jag hamnar i en ledarroll. Som ordförande, i grupparbeten eller andra situationer. Min utbildning är väldigt rolig, och trots allt det tekniska, alla maskiner och all fokus på konstruktion så är det med människor jag vill arbeta. Men jag har tur, för i alla brancher finns människor och det är oftast de relationerna som är de viktiga och mest utmanande.
Citatet kommer från vår kurs Produktionssystem, namnet må låta väldigt tråkigt men kursen är otroligt intressant! Den går till stor del ut på att effektivisera och kvalitétshöja en produktion, med alla paramterar från maskiner, ekonomi, fabriks layout och människor. Jag som älskar att organiera och planera trivs som fisken i vattnet. 
 
Samtidigt sitter jag väldigt nervös här och tentarpluggar för det finns så mycket att lära sig och allt går in i varandra. Jag har lätt att förklara hur saker hänger ihop, men att komma ihåg och hänga upp information på namn (hundra olika gubbar från Japan och USA), eller olika teorier, bergepp och ISO standarder är inte lätt! Konstigt att ha en väldigt intressant kurs som ändå är svår att få grepp om till tentan. 
Tillbaka till de 5Sn, 7QC, 8 slöserierna och Demings 14 punkter...eller var det 15?