Amanda

Platsar jag bland alla ingenjörer?
Rummet är fullt av ingenjörer, det rymmer nästan inte all kompetens som finns här inne, allt från professorer, VD och pensionärer till studenter och nyligen examinerade. Jag känner vilken chans jag har, en riktigt bra möjlighet att visa vem jag är, med den kommer en stor nervositet. Jag och min gruppkollega Magnus ska framföra vår idé, vi ska stå för presentationen och jag har krämat ut det mesta av de få minutrarna av förberedelse vi hade, det här ska sitta.
 
Sveriges Ingenjörer bjöd in till Idélandet i Karlstad, 20 ingenjörer gavs en dag, ett problem och en workshopledare för att ta fram nya idéer kring skogen. Jag och Maria var där för att få erfarenhet och kontakter, vi överröstes med intressanta samtal, nya metoder och intensivt arbete i åtta timmar. 
 
Jag darrar som ett asplöv och får koncentrera mig för att inte tappa micken. Jag försöker hantera det genom att prata hälften så fort som jag vill och tänka att jag ska se ut som att jag trivs här uppe. Det fungerar och presentationen rullar på, mina formuleringar sitter. Med en smula trygghet i kroppen närmar vi oss slutet, vi har tänkt att avsluta vår presentation med punchline och jag ber att den inte ska falla platt. Jag och Magnus bollar fram och tillbaka för att bygga upp en förväntan, båda har hunnit bli avslappnade och illusionen om att vi kommer på det här just nu i stunden känns nästan trovärdig. Vi har kommit fram till sista linen.
Den sitter. Hela rummet skrattar och applåderar, jag känner mig så sjukt stolt. 
 
Så vad var vår pitch? Att föra människor närmare skogen för att öka efterfrågan, miljömedvetenheten och innovativa lösningar. 
Och vår sista line? "Du måst´ trän´" Ett träningsprogram från Hagfors på TV4 Fredag 20.00.
#1 - Maria Pettersson

Så härligt när man mästrar något som man varit så nervös för! :)

Svar: Ja det är en häftig känsla! :)
Amanda